Dump Je Personal Trainer Als Ze Dit Doen

Ook in mijn kleine sportschool lopen genoeg personal trainers rond, allemaal volledig afgetraind en dus zou je gemakkelijk advies moeten kunnen aannemen van ze toch? Nou, ik zie vaak genoeg dat ze hun klanten de meest idiote oefeningen laten doen en dan vraag ik mij echt af hoeveel ze wel niet voor dit belachelijke advies betaald worden. Dus dit is mijn lijst, dump je personal trainer en ga op zoek naar een ander als hij of zij je ook maar 1 van deze dingen laat doen.

Mini cardio setjes. 2 minuten op de loopband, 2 minuten op de roeier, 2 minuten op de crosstrainer. Dit heeft geen enkele zin. Heb je eindelijk je hartslag een beetje omhoog, moet je alweer stoppen. Cardio heeft simpelweg geen zin als je het in zulke korte stukjes doet. En al helemaal niet als er rustpauzes tussen zitten van 5 minuten of meer.

Megalange cardio sessies. Het tegenovergestelde wat ik hiervoor noemde. Je trainer betaal je meestal per les, maar als die les inhoudt dat je de helft van je tijd op de loopband loopt (en niet eens rennen, of techniek van rennen geleerd krijgt), dan is er iets fout. Het is prima dat je uitgelegd wordt dat cardio belangrijk is, maar as ik iemand betaal om mij op weg te helpen in de fitnesswereld, ga ik je niet betalen voor 3 kwartier op een loopband hobbelen. Ik heb het zien gebeuren. Personal trainer liep er zelf op een band naast met koptelefoon op. Zo kan ik mijn geld ook verdienen.

Een trainer die tegen je schreeuwt. De reden dat je een trainer in de hand neemt is waarschijnlijk omdat je op weg geholpen wil worden en niet weet wat de juiste oefeningen zijn om jouw doel te behalen. Het is ook volledig acceptabel dat je niet in 1 keer alle oefeningen correct uitvoert, dat vergt gewoon, jawel >>> oefening. Trainers die vervolgens tegen je gaan schreeuwen dat je het niet goed doet… WEG ER MEE. Laatst ook een vrouw, die had voor noodgevallen haar telefoon bij zich, er deed zich een noodgeval voor… de vrouw moest bellen. Wilde de trainer ook nog haar telefoon afpakken, toen dat niet lukte werd hij boos en ging schreeuwen. Dikke doei met je!

Te weinig gewicht. Als je met gewichten in de weer gaat is het altijd even wennen, maar allemachtig wat worden we klein gehouden. Ik zie ze allemaal in de weer met de 1 en 2kg gewichten. De oefeningen mogen soms wel goed zijn, maar lunges terwijl je 1kg dumbell vast houdt maakt geen reet verschil. Ik zeg niet dat je meteen met 20kg in de weer hoeft, maar voor zulke simpele oefeningen mag je best boven de 5kg beginnen. Wat ik probeer te zeggen is, ik doe liever een oefening 10x dat ik het direct voel, dan dat ik bij rep nummer 87 pas wat begin te merken. Scheelt tijd (en geld).

Apparatuur gebruiken waar het niet voor bedoeld is. Hoe vaak ik wel niet trainers hun kroost squats zie laten doen op  de Smith machine bijvoorbeeld. Daar is hij niet voor bedoeld. Natuurlijk kun je dat zelf niet weten, maar zorg er voor dat je altijd zelf ook nog je research blijft doen over hoe je oefeningen uit moet voeren. Overal zijn wel Youtube filmpjes van te vinden met uitleg. Dus het is nergens voor nodig dat een trainer je oefeningen verkeerd laat doen, of op de verkeerde machine. Het squatrek is voor squats… lijkt mij logsich.

En om daar op door te breien, gewoon oefeningen die ze je verkeerd laten doen. Het is zo belangrijk om ook zelf thuis even te kijken hoe een oefening goed uitgevoerd dient te worden. Als voorbeeld lunges waarbij je amper 3cm door je knieën gaat, die doen niks. Squats waarbij je niet met je heup parallel of lager dan je knieën komt, komen je spieren ook niet ten goede. Als jij erachter komt dat je trainer je oefeningen verkeerd laat doen, direct dumpen die handel. Op die manier doorgaan krijg je meer problemen dan je lief is.

Je dient je trainer te vertrouwen, ook het gevoel moet goed zijn. Als  jij je niet op je gemak voelt bij je trainer… ga weg, zoek een ander, direct! Ook als hij of zij ook maar een van de bovenstaande dingen doet, RUN! Ik ben heel serieus, want of je krijgt geen reet aan resultaat of je hebt de blessures die zich opstapelen. Beide zit je volgens mij niet op te wachten. Blijf je eigen verantwoordelijkheid nemen door niet 1000% op de ander te vertrouwen en ook even na te gaan of je de oefening echt wel goed doet. Het is je eigen lichaam en daar heb je nog altijd zelf de verantwoordelijkheid over. Heel grof gezegd, het zou de trainer aan zijn reet roesten als jij na elke training een paar dagen in de kreukels ligt.

Blijf veilig trainen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *